Startpagina

Brief aan de thuisbasis van Sven Verelst

INTERNATIONAL SUMMER SCHOOL ON THEATRE CLOWN, 2008
Kristiansand, Norway24 June 2008 - 20 July 2008

Leraar: Giovanni Fusetti.


Zo, we zijn weeral terug! Na Jean mening in Italië kreeg ik een mailtje van een vriendin met de informatie over de summer school van Giovanni fusetti toegestuurd. Niet twijfelen, gewoon doen. Het heen-en terugrijzen gebeurde ditmaal liftend. Op 20 juni om 9u smorgens stond ik op de autostrade in Turnhout. Ik was eerst van plan om in Hirtshals (Denemarken) de overzetboot naar Kristiansand te nemen, maar een interessante ontmoeting onderweg, heeft ervoor gezorgd dat ik diezelfde dag om 3u ‘s nachts aankwam in Christania (Kopenhaegen, Denemarken)). Een klein omweggetje dus. Na hier 2 nachten te zijn gebleven , nam ik de boot naar Oslo om 16u later de bus vanOslo naar Kristiansand te nemen. Pfffffffffff we zijn er, eindelijk!!!
De cursus

De cursus van Giovanni concentreerde zich vooral op de emotionele en fysieke wereld van de acteur die zich openbaard door de analyse van de niet-neutraliteit van zijn lichaam. Deze analyse, gebeurd via het neutrale masker. Giovanni onderscheid zich via deze techniek van andere clownsleraars. Hij wijst concreet de weg naar jou eigen natuurlijke clown. Je moet er zelf niet meer naar op zoek gaan, je moet hem leren aanvaarden. Hij doet dit op een bijna wetenschappelijke manier.

Het neutrale masker en the clown-state
De eerste 2 dagen werkten we rond comfort, terugkeren naar een onbevangen kinderlijkheid en de drang om gezien te worden.
Het belangrijkste in de eerste fase van de cursus was de lichaamsanalyse. Ieder groepslid werd in zijn manier van wandelen gekopieerd door de andere. Na deze uitvoerige analyse werd een publiek gevormd waar elk om de beurt voor moest verschijnen. De specifieke kenmerken van de eigen lichaamshouding en manier van wandelen werd geaccentueerd en vanuit deze houding ontstond een clownpersonage. Het was geweldig, na 2 dagen had iedereen zijn clown gevoeld, hoe wisten we dat? Als je de juiste intentie in jezelf aanraakt, ontstaat er een lach in het publiek. Het was VERBODEN om te lachen uit medelijden.
Na de niet-neutraliteit leidde Giovanni ons naar onze neutraliteit. Via het neutrale masker en analyse van de lichaamshouding, werd onze schouders, heupen, benen, armen, en hoofden zo geplaatst tot het lichaam onze typische kenmerken niet meer vertoonden. Op deze manier voelden wij aan waar onze clown begint en werd de zijnstoestand die erachter schuilt veel duidelijker.
Het feit dat Giovanni je het vertrekpunt van je clown duidelijk aanwijst is een zeer sterke leidraad voor mensen die hopeloos op zoek zijn naar hun clown. Dit wil niet zeggen dat je hem meteen gaat vinden want, je moet die zijnstoestand in de eerste plaats leren aanvaarden en beheersen. Maar het is wel een duidelijke wegwijzer in een wereld waar met veel raadsels wordt gesproken.

Ontwikkeling van de clown
De tweede fase van de summer school was gericht op het laten pieken van emoties (barometer van emoties), werken met monsieur Loyale, stemwerk en spanningsniveaus. Het eerste deel van de dag was gericht op groepsoefeningen, het tweede op oefeningen voor de groep als publiek en Giovanni als Monsieur Loyale.
De clown word losgemaakt in zijn emotionaliteit. De clowns lopen rond in de zaal en Giovanni zegt: - dat ze goed nieuws hebben ontvangen (vreugde)
- het nieuws is een leugen (verdriet)
- …
Alle emoties moeten worden ervaren van het kleinste begin tot een piek.

Met een breder spectrum van emoties konden wij beginnen aan het stemwerk en de spanningsniveaus van het lichaam. De clowns weten nu dat het ademen de emotie voed en iedere clown heeft zijn eigen stem. Zij zijn zichzelf bewust van hun energetisch lichaam met verschillende spanningsniveaus. Voor elke clown is een naam gekozen. Kortom het clownpersonage is gevormd.
Toch heb ik ondervonden dat het voor enkelen een struikeltocht bleef. Het is en blijft een gevecht tussen willen zijn en zijn. Het oordeel over jezelf en het aanvaarden wat je bent. Iemand kan je de weg wijzen, maar je moet hem zelf bewandelen.

Het spel
Nu waren we klaar voor de improvisatie, eerst de individuele: -met een object
- een liedje zingen in eigen taal
- een grap vertellen in eigen
taal
Daarna in duo’s en trio’s, zeer leuk hierbij was de algemene hiërarchiebepaling van de clowns.We leerden het uitspelen van de thema’s die zich aanbieden.

Het schrijven van clownsnummers
Het materiaal dat tot stand was gekomen in de improvisaties werd gebruikt om nummers te schrijven. We kozen de improvisaties die we het leukst vonden er uit en brachten er structuur in. Het belangrijkste bij het maken van het clownsnummer is: 1) the clown-state
2) de relatie
3) waar gaat jou clown naartoe
en welke stappen ondergaat hij op zijn weg ernaar toe.
We moesten onze nummers zelf uitschrijven in de daarvoor voorziene ateliertijd en de volgende dag opnieuw presenteren. Hoe meer structuur en duidelijkheid je nummer krijgt, hoe beter ook het ritme van je nummer wordt. Het is belangrijk om trouw te blijven aan het ritme van je eigen clown en aan het ritme dat je neerzet in het begin van het nummer. Iedereen die bepaalde vaardigheden had zoals jongleren, muziek, dans,… deed eerst een improvisatie met zijn clown en zijn vaardigheid, de groep besliste dan of er nummer van mocht gemaakt worden voor de variété show.
Op het einde hadden wij een clownvoorstelling van 1h.30m. Deze voorstelling hebben wij 3 avonden gespeeld in het theater van Kristiansand.

Terug naar huis
Ik ben de volgende dag na het aflopen van de laatste voorstelling meteen terug naar huis vertrokken. De boot van Kristiansand naar Hanstholm. Vanaf den boot hebbek ne lift gekregen van een paar 100 kilometer tot in Duitsland. Die kerel viel in slaap achter zijn stuur en jaagde ons bijna de dood in. Die nacht hebbek int tankstation moeten slapen omda niemand mij nog wou meepakken. De volgende dag bennek naar Nederland gelift en ben eerst nog efkes langs Hilversum, Amsterdam en Zandvoort gepasseerd. Nen omweg van 3 dagen. Nu ben ik thuis en ga ik nieuwe plannetjes verzinnen.